Workshop contentmarketing: 2 dingen die wij vanaf vandaag gaan doen

Algemeen

Gisteren 8 maart was het weer zover: na een succesvolle inhouse klantworkshop over neuromarketing in november, hadden we deze keer Mascha Gerretsen op bezoek. Zij is auteur van het boek “Contentmarketing en Community management” en nam ons in 2,5 uur mee langs alle belangrijke facetten van contentmarketing.

Het belang van contentmarketing

Wat heeft een restaurantgids met autobanden te maken? Op het eerste gezicht natuurlijk niets. Maar Michelin begreep één ding een hele tijd geleden al vrij goed: we moeten content maken om onze klanten meer kilometers te laten maken. Want hoe meer kilometers ze maken, hoe eerder de banden slijten. Maar wanneer zijn automobilisten bereid een omweg te nemen en extra kilometers te rijden? Als ze weten dat ze naar een bijzonder restaurant gaan. Zie daar, de Michelingids.

Op het snijvlak van jouw kennis + vaardigheden en de pijnpunten of passies van de klant, dat is waar de “sweet spot” ligt. Daar liggen de grootste kansen voor de inzet van contentmarketing en dat is waar je de beste resultaten zult behalen.

van ons content marketing workshop
Het Oprah Winfrey momentje tijdens de workshop: iedereen krijgt het boek mee!

De ROEM Cyclus

Mascha schetst de ROEM Cyclus, oftewel, de 8 fases die je doorloopt als je aan de slag gaat met contentmarketing. Grofweg bestaat het opzetten en uitvoeren van een contentmarketingstrategie uit de volgende 8 C’s:

  • Commitment, budget & organisatie: iedereen in de organisatie meekrijgen voor de uitvoer van contentmarketing. Taken verdelen in het team en budgetten bepalen.
  • Contentdoelen en doelgroepen: bepalen wat je wilt bereiken met de content die je gaat schrijven en voor wie je de content maakt.
  • Contentstrategie en -tactiek: wat wordt het contentformat, wat wordt je hero content, wat wordt hubcontent en wat wordt de tone of voice van je content?
  • Contentplanning: wat ga je wanneer publiceren? En waar?
  • Contentcreatie en -ontwerp: hoe ziet je content eruit? Wat wordt de visuele stijl? En daarna: schrijven maar!
  • Content en concepten testen: welke varianten van onze content behaalt het beste resultaat voor onze opgestelde doelen? Welk artikel doet het beter en waarom? Wat gaan we A/B testen?
  • Contentpromotie en conversaties: hoe brengen we onze content onder de aandacht? Hoe vaak moeten we iets posten en hoe vaak moeten we vertellen dat we nieuwe content hebben?
  • Conversie, analyse en optimalisatie: waar is de meeste conversie behaald, wat kunnen we verbeteren aan de huidige contentstrategie?

2 praktische learnings

workshop content marketingWat is de reden dat je content maakt voor jouw doelgroep? Wat is jouw content mission statement? In deze korte en krachtige mission statement zet je neer waarom je schrijft wat je schrijft en voor wie. Belangrijk inzicht uit de workshop is: deel deze mission statement ook met je doelgroep. Zet ‘m bijvoorbeeld kort onder ieder bericht of plaats ‘m boven je nieuwsoverzichtpagina. Het houdt jezelf scherp in de onderwerpen waar je over schrijft en of die passen in je strategie, maar het is ook duidelijk voor lezer. Die weet beter wat hij kan verwachten en waarom jij al die content publiceert.

Een ander praktisch inzicht is het werken met contentformats. Er zijn heel veel contentformats te verzinnen. Denk aan lijstjes, quizzes, interviews, een challenge, een reconstructie of een test. Door op vaste momenten deze formats of rubrieken te publiceren breng je een mooi ritme aan in de content die je publiceert. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je doelgroep. Het maken van je content wordt op die manier ook meer een proces dat makkelijker overdraagbaar is.

Over de contentmarketing workshop

Bij Van Ons vinden we het belangrijk dat we onze klanten pro actief informeren over de laatste trends en ontwikkelingen in het digitale speelveld. Ieder kwartaal organiseren we daarom inhouse workshops voor klanten over uiteenlopende thema’s. En komende 25 april organiseren we een groot klantevent in Amsterdam Noord (bij Pllek) met vooraanstaande sprekers uit de industrie. Nog geen mail ontvangen met een invite voor de 25e? Laat het even weten op info[at]van-ons.nl!