Wat kost adverteren op Facebook, LinkedIn of Instagram je eigenlijk? En wanneer weet je of jouw advertentie het goed doet, of in ieder geval, beter dan gemiddeld? Adstage biedt hierop heldere antwoorden in hun advertentiebenchmark die ieder kwartaal uit wordt gebracht.
Als we kijken naar de CPC (Cost Per Click) dan zien we dat LinkedIn verreweg het duurste platform is om op te adverteren. De meest eenvoudige verklaring is omdat er veel minder “aanbod” is van gebruikers op het platform. Er zijn minder mensen aangesloten bij LinkedIn dan bijvoorbeeld Facebook en het platform wordt ook minder intensief gebruikt. Waar je bij Facebook soms elke dag even inlogt, doe je dat bij LinkedIn misschien maar één keer per week. De strijd om de aandacht van de gebruiker neemt dan toe en dat drijft de prijs op.
De CTR (Click Through Rate) ligt het hoogst bij Google Ads maar is met een CPC van $2,84 wel duurder dan bijvoorbeeld Facebook, Instagram en Twitter.
Wanneer doe je het goed?
Dat hangt eigenlijk af van heel veel factoren. Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op miljarden views en miljoenen clicks van adverteerders van Adstage. Binnen specifieke doelgroepen of per soort advertentie kunnen er grote afwijkingen zijn van bovenstaande cijfers. Deze getallen geven je een richting, maar moeten niet leidend zijn in jouw advertentiestrategie.
De beste manier om te kijken naar het succes van jouw online advertenties is door te kijken naar de kosten die je maakt aan de ene kant en de business die jou dat oplevert aan de andere kant. Wanneer je veel geld stopt in advertenties maar daar ook zeer winstgevende klanten voor terugkrijgt, kan het nog steeds logisch zijn om meer dan “normaal” te betalen voor jouw advertenties.