Bedrijven en merken die transparant zijn over wat ze doen en hoe ze dat doen hebben een streepje voor bij klanten. Onderzoek van Sprout Social geeft aan dat 86% van de ondervraagden transparantie belangrijker vindt dan ooit tevoren. Openheid (59%), duidelijkheid (53%) en eerlijkheid (49%) zijn de associaties die de 1000 respondenten hebben bij het transparant opereren en communiceren van een bedrijf.
Transparante communicatie via sociale media
Door de enorme toename in de aanwezigheid van bedrijven en merken op sociale media, is ook het belang toegenomen van transparant communiceren op deze platformen. Slechts 15% van de ondervraagden in het onderzoek geeft aan dat ze het gevoel hebben dat merken “heel transparant” zijn op sociale media, en 30% zegt dat bedrijven “helemaal niet” transparant zijn. Hier liggen dus kansen!
Wat moet je doen om transparant te communiceren op sociale media?
Om te beginnen kunnen we ook kijken naar wat je vooral niet moet doen in de communicatie via sociale media. De twee belangrijkste zaken die respondenten identificeren als absoluut not done zijn het achterhouden van informatie (69%) en het negeren van vragen van klanten (68%).
Hieronder een lijst met onderwerpen die volgens de respondenten van dit onderzoek de transparantie van een merk goed weergeven.
In de top 3 vinden we terug dat het toegeven van fouten, het geven van eerlijke antwoorden en duidelijkheid over prijs belangrijke onderwerpen zijn. Het bieden van transparantie op deze vlakken is dus een absolute must en geeft klanten een goed gevoel over jouw merk.