De toekomst is schermloos. De weg vraag je aan Google zonder je handen van het stuur te hoeven halen. KLM’s chatbot helpt je inpakken voor je vakantie. Het kan nu al, maar zal steeds belangrijker worden: voice is booming. Een jaar geleden waren er naar schatting al 1 miljard voice searches per maand, en dat aantal neemt toe. Twee op de vijf volwassenen gebruiken voice search dagelijks. De voorspelling is dat in 2020 50% van de zoekopdrachten via voice gaat.

De transformatie van de zoekopdracht

Als je voor 2013 het adres van een restaurant wilde weten, tikte je in Google iets als “adres Loetje”. Met de Hummingbird update van 2013 werd dat makkelijker, want Google begreep na deze update de context van zoekopdrachten veel beter. De zoekopdracht “wat is de snelste weg naar Loetje” levert je sindsdien een resultaat op die je meteen naar Google Maps verwijst die de snelste route voor je uitstippelt. Google heeft zich dus aangepast aan de manier waarop gebruikers het liefst zoeken. Je kunt zoekopdrachten formuleren zoals je ook een zin in spreektaal zouden formuleren.

Voice search niet simpelweg de gesproken versie van text search. “Hey google, marketingbureau Amsterdam” klinkt als je het hardop uitspreekt nogal raar, terwijl je dat wel zo zou intypen. Als je zo’n zoekopdracht zou moeten uitspreken, wordt het iets als “waar vind ik een marketingbureau in Amsterdam?”. Wees je er dus van bewust dat zoekopdrachten kunnen verschillen als je ze zou typen versus uitspreken en optimaliseer daarvoor.

Waarom gebruiken we liever voice search?

Voice search wordt vooral gebruikt voor het vragen van de weg, om iemand te bellen en (voor tieners) hulp bij huiswerk. De hoofdredenen: voice is prettig als je je handen of ogen al ergens anders voor nodig hebt, en op sommige apparaten is het lastig om te typen (!). Maar er zijn meer redenen om voice search te gebruiken. Waar we gemiddeld 40 woorden per minuut kunnen schrijven, kunnen we wel 150 woorden per minuut zeggen. Door te praten kunnen we dus met minder moeite een specifiekere of uitgebreidere zoekopdracht maken (goed voor zoekwoorden in de longtail!). En door te praten ben je dus ook sneller bij je resultaat.

redenen om voice search te gebruiken

Tip: bedenk wat de gebruiker wil en zet in op ‘near me’

Mensen die voice search gebruiken zijn vaak op zoek naar heel specifieke informatie. De openingstijden van je bedrijf, of je een bepaalde service biedt, enzovoorts. Richt je site dus zo in dat je duidelijk antwoord geeft op dit soort vragen. Hoe gemakkelijker Google dit soort data kan vinden op je site, hoe groter de kans dat je hoog in de zoekresultaten komt.

Daarnaast zijn voice searches veel vaker gebaseerd op locatie dan text searches. Gebruikers zoeken bijvoorbeeld op “Waar zit vlakbij mij een fietsenmaker?”. Je moet als fietsenmaker aan Google dan wel duidelijk maken waar je zit. Om hier op in te spelen kun je bijvoorbeeld gebruik maken van Adwords’ location extension, zodat belangrijke informatie als je adres en openingstijden direct zichtbaar zijn bij je advertentie.