Gebruikersonderzoek (UX, Usability, Needs & Wants) voor jouw digitale kanalen

Je hebt diverse digitale kanalen opgezet zoals een website, webshop, app of mijn omgeving. Je overweegt om daar nieuwe kanalen bij te bouwen of bestaande te vernieuwen. Want je weet: om een nieuw business model te laten vliegen is de inzet van nieuwe digitale touchpoints vaak noodzakelijk.

Maar hoe kun je die nieuwe digitale touchpoints en kanalen het beste vormgeven? Welke functionaliteiten hebben mijn klanten eigenlijk nodig, waar zitten ze op te wachten? En hoe kom ik daar achter?

Het antwoord: door het ze te vragen. En daar kan het gebruikersonderzoek je bij helpen. Door in gesprek te gaan met jouw klanten kom je erachter welke behoeften zij hebben en aan welke eisen jouw nieuwe digitale kanalen moeten voldoen. Zo vergaar je een enorme hoeveelheid customer insights en strategische input die je kunnen helpen met het bedenken en bouwen van een superieur digitaal kanaal.

Van verbeteringen in UX tot strategische optimalisaties en veranderingen

Gebruikersonderzoeken zijn altijd maatwerk. En voor iedere casus is een ander type gebruikersonderzoek noodzakelijk. Wanneer je je bestaande digitale kanalen en touchpoints effectiever wilt maken, dan doe je een gebruikersonderzoek om de User Experience (UX) van het kanaal te verbeteren. Of je meet in hoeverre de boodschap die je wilt overbrengen aankomt bij de gebruiker. Lees op ons blog meer over 5 krachtige UX tests.

Je kunt ook wat verder gaan en een meer strategische invalshoek nemen. Je kunt kijken in hoeverre jouw bestaande digitale kanalen echt “problemen oplossen” van klanten. En of ze afdelingen binnen de organisatie verlichten omdat bepaalde taken geautomatiseerd worden. Het kan ook zijn dat je op zoek bent naar de beste manier om een digitaal kanaal vorm te geven zodat je jouw nieuwe business model kunt implementeren.

In beide gevallen zijn insights van belangrijke stakeholders (gebruikers, klanten, medewerkers) een belangrijk eerste vertrekpunt voor het vormgeven van je digitale kanalen.

Gebruikersonderzoeken zijn nooit standaard. Samen bepalen we welke stakeholders we willen betrekken en of we kwalitatief of kwantitatief te werk gaan (of een mix daarvan).

Verschillende soorten gebruikersonderzoeken

Afhankelijk van wat je precies wilt weten van je klanten, zijn er verschillende soorten gebruikersonderzoeken die je zou kunnen uitvoeren. Van Ons heeft ruime ervaring met het uitvoeren van onderstaande gebruikersonderzoeken:

  • – Usability en User Experience onderzoeken: we kijken of de digitale kanalen gebruikersvriendelijk zijn waar er mogelijkheden liggen om de qua usability en UX te verbeteren.
  • – “Needs en Wants” onderzoeken: we kijken welke ‘problemen’ klanten hebben en hoe digitale kanalen ontworpen moeten worden om die problemen op te lossen. We onderzoeken wat de wensen en eisen zijn die gebruikers stellen aan het nieuwe of bestaande digitale kanaal.
  • – Effectiviteitsonderzoeken: we gaan met klanten en met afdelingen binnen de organisatie in gesprek om  te kijken hoe nieuwe of bestaande digitale kanalen de dienstverlening effectiever kunnen maken. Voor een betere ervaring voor de klant en een doelgerichtere organisatie.

Referenties

Van Ons heeft veel ervaring met het verzorgen van verschillende soorten gebruikersonderzoeken. Hieronder zie je een greep uit de organisaties die wij geholpen hebben met het in kaart brengen van behoeften van gebruikers om zo hun digitale kanalen nóg beter vorm te geven en in te zetten.

royal flora holland
beeld en geluid logo
bol logo
logo zaanse schans
imc logo
nki avl logo

Van Ons voert gebruikersonderzoeken al uit vanaf de start in 2006

En dat heeft een reden. Wij geloven erin dat een mooi, effectief en krachtig digitaal kanaal begint met het luisteren naar degene die dat kanaal het meeste gaat gebruiken.

We zagen zelf in de praktijk hoeveel waardevolle inzichten je kunt verkrijgen door simpelweg een goed onderzoek voor te bereiden, klanten bij elkaar te brengen en ze vragen te stellen. Of taken uit te laten voeren.

Het gebruikersonderzoek is niet per se heel ingewikkeld. Het is wel tijdsintensief. Maar door het vaak te doen weten we hoe we snel customer insights naar boven kunnen krijgen die we kunnen gebruiken in het verder vormgeven van een digitaal kanaal.

Neem vandaag nog contact met ons op!

We komen graag met je in contact om te brainstormen hoe we jouw gebruikersonderzoek vorm moeten geven en welke middelen, tools en onderzoekstechnieken we daarvoor gaan inzetten. Vul je gegevens hieronder in en we komen snel met je om tafel.

Offerte wizard