Amsterdam, 7 maart 2015 – Ongelooflijk trots: de Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid iBeacon app staat in De Telegraaf. Daarnaast wordt Bas van der Lans geciteerd over Beacon technologie, de mogelijkheden daaromtrent en de cases waar Van Ons en haar partners momenteel aan werken!

Van Ons Telegraaf Beacons

Foto: Brian Hirman

Telegraaf schrijft:

Beacons zijn kleine zendertjes die continu een radiosignaal uitzenden dat via Bluetooth Low Energy (BLE) met iOS- en Android-apparaten kan communiceren. Het bereik is zo’n 50 meter, terwijl ze de locatie van het apparaat op een paar centimeter nauwkeurig kunnen bepalen.

“Beacons zijn de perfecte manier om de online en offline wereld samen te brengen in één beleving omdat aan exacte locaties van gebruikers en gedrag acties of metingen kunnen worden gekoppeld”, stelt Bas van der Lans van het Amsterdamse projectbureau Van Ons.

Voor het Nederlands Instituut Beeld en Geluid ontwikkelde zijn bureau een interactieve app met gebruik van de technologie om bezoekers in de rij voor het populaire Top 2000-café te vermaken. Door de zenders op verschillende plekken te plaatsen, kregen mensen in de rij elke paar meter een nieuwe vraag op hun telefoonscherm. Bezoekers die het café vaker bezochten, kregen nieuwe vragen voorgeschoteld aangezien het systeem gebruikers herkent.

Van der Lans kan tal van andere mogelijkheden bedenken waarbij de beacon-technologie kan worden ingezet. “In stadions kun je de daltijden in de horeca opkrikken door bijvoorbeeld de F-side een bericht te sturen dat ze de komende tien minuten 20 procent korting op hamburgers krijgen.”

Lees het gehele artikel op Blendle: “Telegraaf 7 maart, Voordeel en Vermaak” (of in de offline versie op pagina 22/23).

Door de Fysieke editie bladeren? We hebben er een aantal op Van Ons HQ liggen!