Van Ons heeft voor het Nederlands Instituut Beeld en Geluid een interactieve app ontwikkeld met gebruik van de iBeacon-technologie. Deze app wordt gelanceerd tijdens de drukbezochte uitzending van de Top 2000 vanuit het Top 2000 Café in Beeld en Geluid. Ook dit jaar verwacht Beeld en Geluid grote drukte tijdens de 156 uur durende live-uitzending van de NPO Radio 2 Top 2000 van 25 december t/m 31 december. Om de bezoekers in de wachtrij te entertainen en vast in de sfeer te brengen, kunnen ze mee doen aan een muziekquiz. Ze krijgen op basis van hun plek in de rij fragmenten te zien waar vragen aan gekoppeld zijn. Kortom: de iBeacon-technologie creëert een enorme scope aan mogelijkheden om van de passief wachtende consument een actieve betrokken consument te maken.

Dit bericht is overgenomen door:

Emerce

Adformatie

Nederlands MediaNieuws

iBeacon Retail

Tomorrow Mobile

Kontakt.io

Van Ons & iBeacons
Van Ons, 8 jaar geleden opgericht door Robert van Eekhout (28) en Bas van der Lans (26), legt zich vanaf haar start in 2006 toe op de technische realisatie van online projecten. Hun missie? Laten zien dat techniek creativiteit en visie nooit in de weg staat. Precies de reden dat Van Ons bovenop technologische ontwikkelingen zit en enthousiast is over iBeacons. Bas van der Lans: “iBeacons zijn de perfecte manier om de online en offline wereld samen te brengen in één beleving omdat aan exacte locaties van gebruikers en gedrag acties of metingen gekoppeld kunnen worden. Na diverse testen, gaan wij de iBeacon-technologie nu toepassen voor Beeld en Geluid en kunnen we goed laten zien wat een interessante mogelijkheden deze technologie biedt.”

iBeacon Case Beeld en Geluid
Radha Pleijsant, online marketing strateeg Beeld en Geluid: “wij zijn met Beeld en Geluid sinds 2010 gastheer van de Top 2000. De week van de live uitzending op NPO Radio 2 is voor ons de drukste week van het jaar, vorig jaar ontvingen we in die week 25.000 bezoekers. Aangezien de wachttijd al snel een uur bedraagt, zochten we naar een manier om onze bezoekers tijdens het wachten te entertainen waardoor de Beeld en Geluid beleving al plaatsvindt voordat er een stap over de drempel is gezet. Van Ons heeft de oplossing gebracht met als resultaat de interactieve muziekquiz.”

Beschrijving case: Test je muziekkennis met de quiz
Bezoekers worden vooraf en op locatie via on- en offline kanalen gestimuleerd om de Beeld en Geluid app te downloaden. Langs de wachtrij zijn iBeacons gemonteerd. Via de app triggeren de iBeacons vragen over muziekfragmenten. De laatste iBeacon geeft de score en een stempel. De score kan gedeeld worden op social. De stempel is gekoppeld aan toekomstige incentives.

Radha: “het mooie van de technologie is dat de doorgaans anonieme bezoekers, nu geïdentificeerd kunnen worden en wij kunnen segmenteren op basis van gedrag. Als deze pilot goed verloopt, willen wij deze technologie vaker gaan inzetten om zo een stuk meerwaarde te bieden aan onze bezoekers.”

Bas vult aan: “we zijn erg blij dat we ons eerste iBeacon case hebben kunnen realiseren met Beeld en Geluid en we zijn er trots op dat we dit in anderhalve maand bedacht en gebouwd hebben inclusief het live gaan. Beeld en Geluid heeft met deze case geïnvesteerd in de toekomst van wachten! Toepassingen van deze technologie zijn heel geschikt in retail, maar bijvoorbeeld ook in musea en bij events. We gaan ervan uit dat er na deze pilot snel meer mooie projecten op dit vlak volgen. Er zit al een en ander in de pipeline waar we nu nog niet over kunnen uitweiden.”

9 December jl. heeft Van Ons samen met Beeld en Geluid de case gepresenteerd bij Online Tuesday, ‘The Floor is Yours’. De jury prees hen omdat dit een van de eerste interactieve iBeacon cases is.
Van Ons organiseert in februari een iBeacon meetup op haar kantoor (Herengracht 184, Amsterdam) waar cases en nieuwe ontwikkelingen over de iBeacon-technologie worden gepresenteerd.

– einde persbericht –

Over Van Ons
Van Ons is het grootste gespecialiseerde WordPress bureau van Nederland en is in 2006 opgericht door Robert van Eekhout en Bas van der Lans. Hun credo is: ‘Techniek mag creativiteit en visie nooit in de weg staan’. Van Ons realiseert technisch rijke weboplossingen ‘zo simpel als een koe’. Denk aan apps, platforms en koppelingen. Het team van Van Ons, bestaande uit ruim tien specialisten, werkt voor een gerenommeerde klantenlijst. Van Talpa tot de Bijenkorf. Van Unilever tot Joolz. Maar ook reclame- en mediabureaus weten Van Ons feilloos te vinden voor de technische realisatie (en waar nodig de nazorg en het onderhoud) van online projecten.

Over Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid is het audiovisuele archief van Nederland en tevens het grootste in zijn soort in Europa. In het instituut ligt meer van 850.000 uur radio, televisie en film opgeslagen. Een groot deel daarvan is de afgelopen jaren gedigitaliseerd. Het instituut heeft als doel om het archief open te stellen voor deze en komende generaties. Zo presenteert Beeld en Geluid zijn collectie op een bijzondere manier in de Beeld en Geluid experience.